Powiedzmy sobie szczerze, nominowane w tym roku do Oscara filmy nie zachwycały, powielając w większości już istniejące tendencje i stereotypy. Dlatego z wielką ulgą przyjęłam wiadomość o przyznaniu nagrody dla Najlepszego Filmu "Birdmanowi", który w tej całej zbieraninie był zdecydowanie najciekawszą z propozycji. Z lekkim rumieńcem na twarzy przyznam, że stawiałam raczej na "Snajpera", nie wierząc, że tak kryształowy bohater może nie zostać nagrodzony statuetką. Ale cieszy mnie wybór "Birdmana" bo choć to film mocno hochsztaplerski, to stara się poruszyć więcej delikatniejszych zagadnień, a nie tylko krzyczy na cały głos 'Murica, fuck yeah!.
Aktorskie nagrody też nie dziwią - nagrodzenie Eddie'go Redmayne'a za rolę Stevena Hawkinga było koniecznością, bo właściwie to jego niesamowita gra aktorska ratowała ten mierny film ("Teoria wszystkiego"). Zaskoczeniem była statuetka dla Julianne Moore, która w filmie "Still Alice" wykreowała rolę będącą żeńskim odpowiednikiem udręczonego intelektualisty z "Teorii wszystkiego". Zrobiła to owszem, z wielkim wdziękiem i bezpretensjonalnością, ale to chyba zbyt mało by określić jej rolę mianem najlepszej.
Prowadzący galę Neil Patrick Harris nie rozczarował. Igrał z filmowymi motywami, zabawiał nas swoim broadwayowskim śpiewem i czystym profesjonalizmem. Choć moim zdaniem było w tym za dużo wyuczenia, liczenia kroków, a zbyt mało spontaniczności i może kontrowersji? Ale trudno oczekiwać zbyt wiele od Oscarów, na których LICZY SIĘ TYLKO SHOW.
(Polecam smutną rozmowę z Bartoszem Konopką:
http://kultura.gazeta.pl/kultura/1,114438,17454622,Oscary_2015__Tego_nie_zobaczycie_w_TV___Najciekawsze.html#MT)
A więc jednak. Ameryka doceniła w tym roku przede wszystkim białych, heteroseksualnych mężczyzn. (odsyłam: https://www.youtube.com/watch?v=B1HLtjQv7oo)
Na koniec, podpisuje się obiema rękami pod gratulacjami dla "Idy". To Oscar zasłużony, wyczekiwany i wymarzony. Cieszmy się, że wreszcie możemy być autentycznie dumni w polskiego kina, nie musimy się wstydzić jego przaśnością i lokalnością. BRAWO!!!!!
Poniżej pełna lista nagrodzonych:
Best Picture: Birdman or (The
Unexpected Virtue of Ignorance) – Alejandro G. Iñárritu, John
Lesher, and James W. Skotchdopole
Best Directing: Alejandro G. Iñárritu
– Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Best Actor: Eddie Redmayne – The
Theory of Everything as Stephen Hawking
Best Actress: Julianne Moore – Still
Alice as Dr. Alice Howland
Best Supporting Actor:J. K. Simmons –
Whiplash as Terence Fletcher
Best Supporting Actress: Patricia
Arquette – Boyhood as Olivia Evans
Best Original Screenplay: Birdman or
(The Unexpected Virtue of Ignorance) – Alejandro G. Iñárritu,
Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Jr. and Armando Bó, Jr.
Best Adapted Screenplay: The Imitation
Game – Graham Moore from Alan Turing: The Enigma by Andrew Hodges
Best Animated Feature Film: Big Hero 6
– Don Hall, Chris Williams and Roy Conli
Best Foreign Language Film: Ida
(Poland) in Polish – Paweł Pawlikowski
Best Documentary – Feature:
Citizenfour – Laura Poitras, Mathilde Bonnefoy and Dirk Wilutzky
Best Documentary – Short Subject:
Crisis Hotline: Veterans Press 1 – Ellen Goosenberg Kent and Dana
Perry
Best Live Action Short Film: The Phone
Call – Mat Kirkby and James Lucas
Best Animated Short Film: Feast –
Patrick Osborne and Kristina Reed
Best Original Score: The Grand Budapest
Hotel – Alexandre Desplat
Best Original Song: "Glory"
from Selma – Music and Lyric by John Legend and Common
Best Sound Editing: American Sniper –
Alan Robert Murray and Bub Asman
Best Sound Mixing: Whiplash – Craig
Mann, Ben Wilkins and Thomas Curley
Best Production Design: The Grand
Budapest Hotel – Adam Stockhausen (Production Design); Anna Pinnock
(Set Decoration)
Best Cinematography: Birdman or (The
Unexpected Virtue of Ignorance) – Emmanuel Lubezki
Best Makeup and Hairstyling: The Grand
Budapest Hotel – Frances Hannon and Mark Coulier
Best Costume Design: The Grand Budapest
Hotel – Milena Canonero
Best Film Editing: Whiplash – Tom
Cross
Best Visual Effects: Interstellar – Paul Franklin, Andrew
Lockley, Ian Hunter and Scott Fisher
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz